ЮУАЕС ввела в дослідну експлуатацію модифіковану машину перевантажувальну енергоблока №1

П'ятниця, 18 Жовтень, 2019 - 09:57

Южно-Українська АЕС ввела в дослідну експлуатацію модифіковану машину перевантажувальну (МП) енергоблока №1. Під час виконання планово-попереджувального ремонту (ППР) 2019 року на цьому блоці було проведено заміну апаратно-програмного комплексу (АПК) системи керування МП. У результаті завантаження активної зони першого «мільйонника» паливними збірками та відвантаження відпрацьованого ядерного палива (ВЯП) з басейну витримки було виконано вже за допомогою оновленої МП.

Модифікацію реалізовано в рамках виконання програми впровадження технології Нolteс для зберігання ВЯП трьох українських АЕС у централізованому сховищі відпрацьованого ядерного палива.

АПК - це елементна частина системи керування машини перевантажувальної. Його виготовлено виробником системи управління МП угорською фірмою «EVIG Engineering Co.Ltd». Під час заміни старого обладнання на нове, зокрема, оновлено пульт керування оператора машини перевантажувальної з впровадженням сучасних цифрових інтерфейсів, замінено стійку реєстрації параметрів МП. Виконано також оновлення спеціалізованого програмного забезпечення, що відповідає за безпеку виконання операцій з ядерним паливом.

«На сьогодні технічне рішення на введення в дослідну експлуатацію модифікованої машини перевантажувальної на блоці №1 погоджено з Держатомрегулювання, - повідомив начальник дільниці перетворювальної техніки та вимірювань електроцеху ВП ЮУАЕС Володимир Чумак. - Для підтвердження здатності оновленої машини працювати відповідно до вимог, норм, правил з ядерної та радіаційної безпеки, дослідна експлуатація передбачає випробування обладнання в реальних умовах з реальними перевантажуваними об'єктами. Завершиться цей період у 2020 році виконанням усіх операцій, пов'язаних з транспортно-технологічними операціями палива. Лише після цього міжвідомча комісія підсумує результати проведеної нами роботи».

За словами В.Чумака, філософія, яку закладено розробником у алгоритми керування машиною перевантажувальною, полягає в двох нюансах. Перший - унеможливити всі нерегламентні дії персоналу АЕС у процесі експлуатації МП, другий - виконання повного циклу транспортно-технологічних операцій з усіма перевантажуваними обєктами в автоматичному режимі роботи МП.

Раніше аналогічну реконструкцію обладнання МП було успішно реалізовано на блоці №2. Основна технічна ідея модернізації машин перевантажувальних першої черги (енергоблоки №1 і №2) Южно-Української АЕС полягає в тому, аби обидві машини мали однакову конфігурацію. Фахівці вважають, що їх уніфікація полегшить обслуговування, ремонт, технічний супровід і експлуатацію устаткування.

У рамках останнього етапу Контракту з модернізації машин перевантажувальних першої черги ЮУАЕС фірмою «EVIG Engineering Co.Ltd» на другий блок планується встановити комплект АПК і повний функціональний тренажер для навчання операторів МП. З його допомогою під час підготовки персоналу можна буде моделювати будь-які нерегламентні ситуації.