«Законом скористаються усі, хто дбає про розвиток територій»

Источник публикации: 
Інформаційний вісник «Енергетик» від 17.05.2018
Дата публикации: 
05.2018

Президент України Петро Порошенко підписав Закон «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», який дозволяє громадам за спрощеною процедурою приєднуватися до міст обласного значення. Він набирає чинності з 1 травня 2018 року. «Законом про приєднання громад до міст скористаються усі, хто дбає про розвиток своїх територій», – вважає перший заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода.

Які саме можливості відкриваються перед Южноукраїнськом з ухваленням цього закону, чи потрібно місту об’єднання із суміжними громадами? Ми зібрали різні думки щодо цього питання, адже потрібно мати якомога більше інформації, щоб розуміти всі переваги та ризики об’єднання та зробити правильні висновки щодо доцільності об’єднання Южноукраїнської територіальної громади із суміжними. Адже не суто в об’єднанні чи необ’єднанні справа. Важливо думати наперед, як буде розвиватися Южноукраїнськ: не тільки найближчими роками, а на десятиріччя вперед. Чи повернуться після навчання у місто наші діти та онуки або будуть шукати кращої долі у більш перспективних містах?

Куди рухатись?

 

Генеральний план Южноукраїнська – основний містобудівний документ, який визначає принципові питання використання земельних ділянок у нашому місті. Він передбачає план зонування територій, які поділяються на центральну, житлову, громадську, садибну, промислову та зону відпочинку.

Наразі місто щільно забудовано, залишилося лише декілька вільних ділянок. «Це ділянка під об’єкти торгівлі у районі житлових будинків 29,33а на вулиці Дружби народів (ближче до траси), під будівництво багатоквартирних житлових будинків у районі льодового катка «Слайз» та на ділянці між колишньою будівлею Промінвестбанку та БП «Чайка», – розповідає начальник відділу містобудування та архітектури управління містобудування, архітектури та розвитку інфраструктури Южноукраїнської міської ради Христина Ічанська.

У новому Генеральному плані з’явився 6-й мікрорайон Южноукраїнська. Там розташовано 112 ділянок, які розподілені між учасниками АТО. Також, згідно з планом, там є місця під будівництво дитячої дошкільної установи на 250 місць, торговельно-розважального центру (позаду «7 кварталу»), двох 9-поверхових будинків на 90 квартир та об’єктів громадського обслуговування.

Майже заповнено полігон твердих побутових відходів. Місця для розміщення нового полігону немає, отже розробниками Генерального плану було рекомендовано на базі діючого полігону створення сміттєпереробного заводу.

 

Позиція

Миколаївського Центру розвитку

 місцевого

самоврядування

 

Валентин Бойко, директор Миколаївського Центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за підтримки Програми «U-LEAD з Європою», який неодноразово відвідував наше місто та добре знайомий із подіями щодо об’єднання Южноукраїнська з Костянтинівською селищною радою (селище Костянтинівка та с. Бузьке), прокоментував ситуацію так.

У 2015 р. в червні місяці після ухвалення закону про об’єднання територіальних громад після створення в кожному районі, області робочої групи щодо сприяння цим процесам було затверджено, відповідно до закону, перспективний план формування територій Миколаївської області. Це модель потенційно спроможних територіальних громад, які визначила держава. Із 313 бюджетів у Миколаївській області мало б залишитися 32 бюджети у вигляді 32 ОТГ. Одна із них – об’єднана громада Костянтинівки та міста із центром в Южноукраїнську.

Процес дуже бурхливо почався саме в Южноукраїнську та Костянтинівці. І ми, ті, хто займається реформою, покладалися на те, що це буде перша громада у Миколаївській області. Адже на базі Костянтинівської селищної ради був збудований Южно-Український енергокомплекс та інфраструктура міста, більшість населення Костянтинівки працює у Южноукраїнську, користується його інфраструктурою – дитячими садками, школами, лікарнею тощо. Це єдиний конгломерат, єдина територія, яка пов’язана не тільки родинними зв’язками, а й інфраструктурними. Звісно, й керівництво міста мало б бути зацікавленим, щоб така ж сама інфраструктура такої якості була і у Костянтинівці, адже мешканці цього населеного пункту переважно працюють у місті. Тобто це об’єднання мало б бути першим і органічним за всіма параметрами,  об’єднанням здорового глузду, адже кому ще об’єднуватися у першу чергу, як не Южноукраїнську та Костянтинівці? Я не бачу інших громад, які ще були б у такому злитті.

Процес пішов, Костянтинівка пройшла всю процедуру. Южноукраїнську залишилася лише остання. Саме в такому стані підійшли до виборів 2015 року у місцеву владу. Прийшов новий міський голова Віктор Пароконний, який йшов на вибори під гаслом об’єднання громад. Але якимось чином курс було змінено на 180 градусів весною 2016 року. Були намагання оскаржити процес об‘єднання у судовому порядку.

Южноукраїнський міський голова інформував мене, що процедури, проведені у 2015 році, були начебто незаконними. Хоча облдержадміністрація дала позитивний висновок щодо дотримання всієї процедури Конституції та законів України. В Южноукраїнську для ухвалення рішення про об’єднання під час сесій міської ради забракло голосів. Я знаю ситуацію, це був зрежисований варіант, Віктор Пароконний у жодному разі не допустив би ухвалення цього, як на мене, принципового рішення. Але це вже історія.

Заради об’єктивності слід зазначити, що хоча діюче законодавство України, починаючи з 2015 року й до сьогодні, дозволяє об'єднуватися містам обласного значення з суміжними громадами, але ЦВК й досі вперто не призначає у такому форматі об’єднання перші вибори.

Станом на травень 2018 року прийнятий Парламентом та підписаний Президентом України законопроект №6466 по суті розблокував ситуацію, викладену вище, яка безпосередньо стосується м. Южноукраїнськ та Костянтинівської громади.

Новий закон визначає міста обласного значення як апріорі об’єднану територіальну громаду за статусом. Разом з цим, пропонує суміжним громадам з містами обласного значення процедуру добровільного приєднання (а не об’єднання) зі значно скороченими термінами проведення процедурних заходів. Приєднання не передбачає перезавантаження влади – голови ОТГ та депутатського корпусу, а тільки збільшення депутатів міськради за рахунок довиборів від приєднаної території.

Тож, держава кинула м’яч на поле суміжних громад з містами обласного значення. Наразі фактичне об’єднання (а за процедурою – приєднання) м. Южноукраїнська та Костянтинівської громади залежить від ініціативи останньої. Розпочата наразі процедура приєднання Костянтинівської громади до Южноукраїнська дозволяє за строками закінчити її до середини серпня цього року, а ЦВК призначити довибори до Южноукраїнської міської ради у жовтні 2018 року.

 

Позиція міського голови Віктора

 Пароконного

 

Нам вдалося отримати письмову відповідь на запитання щодо позиції міського голови стосовно можливого об’єднання.

«Починаючи від 2003 року я завжди був за об’єднання громад. 28 грудня 2015 року за моїм підписом та підписом сільського голови с. Іванівка в Миколаївську ОДА і обласну раду був направлений відповідний Проект.

У частині с. Костянтинівка малось на увазі, що вони і так згодні з об’єднанням до ними прийнятих рішень.

Надалі я публічно виступав з відповідною ініціативою, де зокрема вказувалося, що «Від виконкому міської ради особи – Пароконний В.К. та його однодумці підтримали пропозицію: йдемо до людей за їх згодою на чергові вибори в цих громадах за умови – держава має розблокувати рахунок КП ТВКГ, запустити в дію Мирові угоди, які вже другий місяць пиляться в «Енергоатомі», гарантувати спроможний бюджет на таке об’єднання та сприяти впровадженню на їх теренах реалізації проектів відновлюваних джерел енергії (вітрової та сонячної) потужності не менше потреб цих громад, надання цим громадам вільних земель в межах півтори тисячі гектарів під їх перспективний розвиток, подвоїти їм кошти компенсації ризику проживання в зоні спостереження АЕС» – від       30.10.2017 року.

Отже, я за об’єднання громад, як це визначить Закон, коли його підпише Президент України.»

 

Позиція

Костянтинівської селищної ради

 

Ми звернулися до очільників Костянтинівської селищної ради, аби з’ясувати, чи не змінилася позиція Костянтинівської територіальної громади щодо об’єднання з Южноукраїнськом після того, як 5 жовтня на 28-й сесії депутати Южноукраїнської міськради не дали згоди на об’єднання двох суміжних громад. Тоді «за» проголосувало 12 народних обранців, «проти» – 5, утримались – 13.

Костянтинівський селищний голова Микола Коляда:

- Ми залишаємось на позиціях об’єднання з містом Южноукраїнськом, наша громада готова до цього. Після ухвалення законопроекту №6466 нас хвилює питання про те, як буде розвиватися регіон, адже здебільшого він сільськогосподарський: чи є у міста стратегія розвитку потенційних територій, які можуть бути приєднані. Цікавить кадрова політика, а саме: як будуть розподілятися трудові ресурси на території Костянтинівської селищної ради. У разі можливого об’єднання ми би хотіли бачити план розвитку селища на 5 років уперед, з конкретними строками, цифрами, щоб усе це було зафіксовано у Меморандумі.

Ми бачимо наше об’єднання як рівноправне співробітництво двох населених пунктів. Новий закон, на нашу думку, утискає права Костянтинівської громади, адже ми, приєднуючись, будемо мати лише двох представників у депутатському корпусі. Це викликає наше занепокоєння, особливо, враховуючи нинішній склад міської ради, тобто, тих людей, більшість з яких не підтримало об’єднання з нашою територіальною громадою, принизило Костянтинівську селищну раду, наших людей.

А тепер ситуація змінилася, може це звучить жорстко, але ми хотіли б конкретні цифри, терміни тощо, щоб розуміти, як буде розвиватися наша територія. Костянтинівка – населений пункт з багатим історичним минулим, у нас є землі. Ми готові розглядати будь-які пропозиції щодо розвитку нашої території, як варіант, муніципальна співпраця, тобто, узаконені правила гри. Але ми не хочемо бути для Южноукраїнська садибно-гаражним кооперативом.

Хочу зауважити, що ми декілька років чекали на об’єднання із Южноукраїнськом, сподіваючись на те, що воно буде корисним для обох територіальних громад. У разі об’єднання з містом або іншим населеним пунктом, на нашій території залишалась би низка податків. В першу чергу, це стосується податку з доходів фізичних осіб, який вилучається наразі до району (5 млн 277 тис. грн. у           2017 році). В ОТГ, як сьогодні у міст обласного значення, на місцях залишається 60% ПДФО. Отже, щорічно ми втрачаємо ще один Костянтинівський бюджет.

Заступник селищного голови з виконавчих органів ради Ігор Латій:

- У нас немає такої розвинутої інфраструктури, як у Южноукраїнська, але є те, чого немає у міста. Це землі, це територія. Є 12 га під присадибні ділянки. Є 180 га, на яких потенційно можуть бути розміщені підприємства, об’єкти бізнесу. Наприклад, є 27,8 га земель сільгосппризначення, які знаходяться в оренді державної виправної колонії. Адже ми не хочемо допускати, щоб землі були порожніми. Але, якщо надійде більш вигідна пропозиція, ця земельна ділянка може бути надана інвестору для ведення бізнесу. Тому є резерви для того, щоб у потенційних інвесторів були території для будівництва підприємств, розміщення об’єктів бізнесу. Тобто, це все вирішується в залежності від важливості для громади розміщення або будівництва того чи іншого об’єкту».

 

Можливі варіанти розвитку подій

 

Як згадувалось вище, об’єднання Южноукраїнської та Костянтинівської територіальних громад не відбулося. Але з юридичної точки зору принципово важливим є те, що негативного рішення під час сесій міської ради не було прийнято, через брак голосів не було ухвалено жодного рішення.

Які можливі варіанти розвитку подій, прокоментував начальник відділу правової роботи апарату міської ради та виконавчого комітету Сергій Миськів.

По-перше, проект рішення оприлюднений на сайті. Якщо є ініціатива депутатів, його можна виносити на розгляд хоч кожної сесії. Для цього повинна бути ініціатива депутатів, але її чомусь немає. Адже рішення про відмову ніхто не приймав.

По-друге, Закон визначає міста обласного значення та підпорядкування спроможними громадами, що дає можливість Костянтинівці та суміжним громадам приєднуватись за спрощеною процедурою. Вона передбачена Законом, де визначено чіткий перелік того, як це потрібно робити. Костянтинівка сім із дев’яти пунктів вже пройшла. За наявності політичної волі у керівництва селищної ради після набрання чинності законом вони мають право звернутися вже до обласної держадміністрації з листом про те, що Костянтинівська селищна рада давно ухвалила рішення про об’єднання. Тепер є об’єднання в спосіб приєднання, необхідні висновки держадміністрації, надані ще два роки тому, тобто, так звана дорожня карта вся складена, і облдержадміністрації нічого не залишиться після отримання листа з Костянтинівки, як повідомити у 10-денний термін Центральну виборчу комісію з приводу довиборів депутатів селищної ради.

Цей закон нівелює необхідність прийняття Южноукраїнською міською радою рішення, для чого і запроваджено процедуру приєднання. І в пояснювальній записці до закону написано, що цей законопроект підготовлено в зв’язку з небажанням спроможних територіальних громад, якими є міста обласного підпорядкування, затверджувати відповідні рішення.

 

Кому закони

 не писані

 

Ірина Гульчак, юрист громадської організації «Само-поміч Южноукраїнська»:

30 липня 2015 року, після проведення громадських слухань, Южноукраїнська міська рада ухвалила рішення про надання згоди на об’єднання Южноукраїнська з Костянтинівською територіальною громадою. 7 березня 2017 року до Южноукраїнської міської ради було надано звернення близько 600 мешканців міста з вимогою скликання позачергової сесії щодо надання звіту Южноукраїнським міським головою про проведену з цього питання роботу. Але Віктор Пароконний не скликав сесію, як того вимагає регламент Южноукраїнської міської ради. Тому довелося звернутися до суду.

31 березня 2017 року ми звернулися до Южноукраїнського міського суду з позовом на бездіяльність міського голови та вимогою вчинення певних дій, а саме: скликати позачергову сесію і надати звіт громаді. 11 серпня 2017 року місцевий суд виніс Постанову, якою задовольнив у повному обсязі позовні вимоги позивача: визнав бездіяльність Южноукраїнського міського голови Пароконного та зобов’язав його скликати позачергову сесію для надання звіту.

Віктор Кирилович не погодився з Постановою суду та звернувся до Одеського Апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою. 17 жовтня 2017 року судова колегія Апеляційного суду встановила, що апеляційна скарга Віктора Пароконного залишається без задоволення, а Постанова суду першої інстанції залишається без змін. Тобто, 17.10.2017 рішення Южноукраїнського міського суду набрало законної сили.

Згідно з регламентом Южноукраїнської міської ради Віктор Пароконний був зобов’язаний скликати позачергову сесію, але станом на сьогодні міський голова Южноукраїнська досі не виконав рішення суду, не скликав сесію і не надав звіт щодо об’єднання територіальних громад. Тобто, чинний міський голова Южноукраїнська Віктор Пароконний своїми діями порушує Конституцію та цілу низку законів України, адже судові рішення підлягають обов’язковому виконанню.

 

Галина НАЗАРОВА