Збиткові види діяльності: припинити не можна продовжувати

Среда, 15 июля, 2020 - 15:59

Інфраструктурні об’єкти теплопостачання, водозабезпечення та водовідведення міста Южноукраїнська проєктувалися та будувалися як єдиний виробничий комплекс атомної електростанції.

За радянських часів енергетичному підприємству належало практично все, збудоване ним – від дитячих садків до агрофірми.

Станом на сьогоднішній день Державним підприємством «НАЕК «Енергоатом» припиненно ведення майже усіх невластивих енергогенеруючому підприємству, а, тим більше, збиткових, видів діяльності.

На часі – припинення ведення таких збиткових видів господарської діяльності, як централізоване водопостачання, водовідведення та теплопостачання міста Южноукраїнська. Основна причина – відсутність оплати за договорами, укладеним з Комунальним підприємством «Теплопостачання та водоканалізаційне господарство» (КП ТВКГ).

В основі перманентної кризи неплатежів з боку КП ТВКГ за відпущену ВП ЮУАЕС товарну продукцію, на думку боржника, є значні втрати в їхніх же мережах тепло- та водопостачання. Через ці втрати, як стверджує КП ТВКГ, воно не може виставляти рахунки своїм споживачам на весь обсяг товарної продукції, отриманої від ВП ЮУАЕС.

І хоча усі споживачі КП ТВКГ розраховуються за комунальні послуги майже стовідсотково, зібраних КП ТВКГ коштів йому не вистачає, щоб розрахуватися з виробником послуг, тобто з ВП ЮУАЕС.

Борги КП ТВКГ перед ВП ЮУАЕС накопичуються з року в рік як сніговий ком. Якщо на кінець 2008 року сума боргу становила 10,2 млн.грн, то в 2014 році вона зросла вже до 59,1 млн грн, з кінця 2016 року перевалила за 100 млн грн, а на кінець першого півріччя 2020 року досягла катастрофічних 169,8 млн.грн.

За такого розміру боргу, враховуючи очевидну тенденцію до його стрімкого зростання, втрачають будь-який сенс як пояснення керівництва КП ТВКГ та його засновника (міської ради) про причини подібного невдалого господарювання, так і намагання ВП ЮУАЕС виправдати завдання збитків державному підприємству соціальною значимістю послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення, необхідністю зберегти соціально-комфортні умови мешканцям міста Южноукраїнська, в т.ч. працівникам ВП ЮУАЕС ДП «НАЕК «Енергоатом».

Усі прагнення ВП ЮУАЕС зберегти існуючу систему водопостачання, водовідведення та опалення міста виявилися марними.

Звичайно ж, вирішення боргового питання з боку ВП ЮУ АЕС здійснювалось у правовій площині через звернення до господарського суду, з наступним відкриттям виконавчих проваджень і примусовим стягненням боргу.

Тільки з 2008 року суди розглянули 48 справ за позовними заявами ВП ЮУАЕС до КП ТВКГ і постановили рішень про стягнення заборгованості на суму понад 266 млн. грн. При цьому суди стягували переважно суму основного боргу, а суму нарахованих штрафних санкцій, як правило, зменшували на 90% через «скрутне фінансове становище боржника» (гуманізм судової гілки влади).

Усі судові рішення спрямовувались ВП ЮУАЕС на виконання до органів Державної виконавчої служби. Далі – арешт рахунків КП ТВКГ і хоча б якісь надходження коштів на рахунки ВП ЮУАЕС. Наприклад, у 2018 році обсяг відпуску товарної продукції склав 57,5 млн грн, оплата склала 31,9 млн грн, з яких примусово стягнуто органами ДВС 23,8 млн грн. У 2019 році відпущено продукції на 80 млн грн., надійшло оплати 46,5 млн грн, з яких примусово стягнуто органами ДВС 31,2 млн грн.

Причин неефективної роботи органів ДВС – декілька. По-перше, відсутність законодавчої можливості описати, вилучити і продати з прилюдних торгів майно КП ТВКГ, т.я. його майно, згідно зі Статутом, належить громаді м.Южноукраїнська, а згідно з приписами ч. 8 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування», об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу. По-друге, великий масив грошових коштів надходить від споживачів не на банківські рахунки, а готівкою в каси КП ТВКГ. Виконавча служба, перебуваючи територіально в місті Миколаєві, не має можливості щодня приїздити до Южноукраїнська вилучати готівку з каси боржника. Поодинокі ж виїзди державного виконавця супроводжуються активним перешкоджанням посадовими особами КП ТВКГ у вилученні арештованих коштів з кас підприємства, що стало наслідком внесення до Єдиного державного реєстру досудового розслідування кримінального провадження за №12016150110001195.

Йдучи на зустріч злісному неплатникові виключно заради благополуччя містян, ВП ЮУАЕС у різні часи уклало з КП ТВКГ і затвердило через суд 10 мирових угод про розстрочення боргу сумарно на 77,5 млн грн на строк від 10 до 17 років. Але частину з цих мирових угод на суму 34,6 млн грн у 2017 році довелося розірвати через порушення графіка платежів, а вказані борги знову передати на стягнення до ДВС.

На сьогоднішній день судові тяжби за позовами ВП ЮУ АЕС до КП ТВКГ тривають на повну:

  • щойно отримано нових рішень суду на суму 31,8 млн грн,
  • перебуває на розгляді в судах позовних заяв на суму 12,6 млн грн
  • готується нових позовних заяв на суму 16,9 млн грн.
  • залишок, що підлягає стягенню через ДВС за раніше відкритими виконавчими провадженнями становить 58 млн грн.

Взагалі, претензійно-позовною роботою охоплена вся заборгованість КП ТВКГ, крім поточної (за останні 6 місяців).

Тим не менш, наприклад, у 2020 році Державна виконавча служба спромоглася примусово стягнути з КП ТВКГ на користь ВП ЮУАЕС лише 18,4 млн грн. Для порівняння: товарної продукції комунальному підприємству у 1 півріччі 2020 року було відпущено на суму 33,9 млн грн.

Отже, внаслідок відсутності в Україні ефективної системи виконання судових рішень, бажаних результатів претензійно-позовна робота з примусового стягнення боргу з КП ТВКГ не приносить.

Бажаючи відновити платопроможність КП ТВКГ з метою збереження існуючої системи водопостачання, водовідведення і теплопостачання, ВП ЮУАЕС у 2016 році звертався до господарського суду з заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство.

Провадження за №915/1327/16 було відкрито судом і могло б допомогти КП ТВКГ вийти з фінансової кризи. Так, протягом розгляду справи про банкрутство всі виконавчі провадження відносно КП ТВКГ були б в силу вимог закону призупинені та декілька місяців не здійснювалось би стягнення коштів з рахунків. Крім того, в межах справи про банкрутство існувала правова можливість і для укладення нових мирових угод, і для інших процедур з боку призначеного судом керуючого санацією.

Але й тут міська рада «допомогла». 05 вересня 2017 року Вищий господарський суд України ухвалив Постанову, якою скасував ухвалу Господарського суду Миколаївської області від 31.01.2017 про порушення провадження в справі про банкрутство КП ТВКГ та на підставі ст.85 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», припинив провадження у справі №915/1327/16 про банкрутство Комунального підприємства «Теплопостачання та водо-каналізаційне господарство». Підставою такого рішення стало клопотання Южноукраїнської міської ради №21/02-34/265 від 25.01.2017 «Про незастосування до Комунального підприємства «Теплопостачання та водо-каналізаційне господарство», яке має суспільну та іншу цінність, процедур, передбачених Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» та припинення провадження у справі про банкрутство», подане на підставі рішення міськради № 492 від 19.01.2017.

Без сумніву, саме Южноукраїнська міська рада як засновник КП ТВКГ зіграла «головну скрипку» у доведенні міста до необхідності будувати новий водозабір, водоочисні споруди та власні теплофікаційні установки для опалення квартир.

В першу чергу, слід пам’ятати, що згідно з підпунктом 1 пункту «а» частини 1 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», забезпечення необхідного рівня та якості житлово-комунальних послуг населенню відноситься до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Цей момент є принциповим, оскільки, як не дивно, є й такі мешканці міста, які помилково вважають, що за законом забезпечувати громадян житлово-комунальними послугами зобов’язана не міська рада, а атомна електростанція.

Тому міській раді слід очікувати на свою адресу дуже багато запитань. Це і пояснення незрозумілої і не справедливої до ВП ЮУАЕС тарифної політики, що змусило атомну електростанцію ініціювати 6 судових позовів до виконкому про стягнення збитків на загальну суму близько 10 млн грн, пов’язаних з відмовою встановити економічно-обгрунтовані тарифи. Це і мовчазна згода з безпідставним вилученням протягом багатьох років з міського бюджету до Державного бюджету в межах так званих «міжбюджетних вирівнювать» десятків мільйонів гривень, які можна було б направити на фінансову допомогу власному, тобто заснованому міською радою, КП ТВКГ для запобігання його банкрутству, що прямо передбачено статтею 211 Господарського кодексу України. Це і систематичні спроби ліквідувати КП ТВКГ, передати його майно іншим комунальним підприємствам, щоб уникнути виконання судових рішень про стягнненя боргу на користь ВП ЮУАЕС, про що було написано не одну заяву в правоохоронні органи.

Документом, що найкраще характеризує позицію міської ради з даного приводу, є її рішення від 13.07.2017 № 758, яким було затверджено Програму «Якісні та обґрунтовані тарифи кожному споживачу без боргів», з посиланням на ніби-то необхідність втілення в життя Стратегії сталого розвитку «Україна 2020» Президента України П.О.Порошенка. Документ суто декларативний, і з 2017 року та по цей день не дав жодного результату.

Взагалі, міська рада не раз виступала ініціатором усіляких нарад, «круглих столів», переговорів тощо з приводу боргів КП ТВКГ. Єдиною спільною рисою усіх подібних заходів ставало те, що вони ні до чого не призвели.

«Новаторських» ідей за останній час міська рада також видала чимало. Проте, спрямовані вони були, переважно, не на пошук шляхів погашення боргів перед ВП ЮУАЕС, а на підшукування способів уникнути цього неприємного процесу.

Згадаймо лише кілька подібних «замахів»:

* 09.08.2019 Южноукраїнською міською радою був опублікований проєкт рішення «Про соціальну захищеність комунальних тарифів» (http://yu.mk.ua/akts/show/13486), частиною 1 якого пропонувалось «Припинити юридичну особу – комунальне підприємство «Теплопостачання та водо-каналізаційне господарство» шляхом її ліквідації»;

* 14.02.2020 на офіційному сайті Южноукраїнської міської ради (http://yu.mk.ua/akts/show/14495) був опублікований проєкт рішення «Про ініціювання передачі у концесію об’єктів права комунальної власності – майна комунального підприємства «Теплопостачання та водо-каналізаційне господарство»;

* ще у 2016 році, у відповідності до рішення Южноукраїнської міської ради від 28.04.2016 №166, опублікованого на сайті Южноукраїнської міської ради (http://yu.mk.ua/akts/show/2673), було створено КП «Служба комунальних лабораторій» (КП СКЛ). Метою створення цього КП СКЛ визначено - забезпечення періодичної повірки, обслуговування та ремонт засобів обліку води та теплової енергії, та інших видів діяльності, визначених Статутом. Проте, дійсна мета створення СКЛ, принаймні на той час, була відома лише «творцю»;

* 16.03.2020 посадовими особами Южноукраїнської міської ради був складений «Акт». Останнім абзацом даного документу встановлювалось, що «Цей акт дає початок реальних дій з вирішення довготривалої проблеми ТВКГ міста». Насправді ж акт чітко описував план дій, направлених на поділ КП ТВКГ та нанесення збитків ДП «НАЕК «Енергоатом». Він не посилався на жодні економічні розрахунки чи обґрунтування доцільності такого поділу, а наведені «мотивації» (ліквідація потенційно аварійної ситуації, не підвищення тарифів на комунальні послуги та необхідність виконання боргових розрахунків міста за отримані послуги) лише маскували намір ліквідувати КП ТВКГ.

ВП ЮУАЕС змушений був за вказаними фактами направляти заяви до правоохоронних органів. Типова реакція правоохоронних органів – це реєстрація заяви ВП ЮУАЕС як «звернення громадян». І, в принципі, все.

За таких обставин, коли всі, передбачені законом, способи отримання оплати за відпущену товарну продукцію вичерпано, а заборгованість КП ТВКГ все одно продовжує стрімко зростати, ВП ЮУАЕС заздалегідь повідомляє Южноукраїнську міську раду про необхідність негайно приступити до проектування і будівництва об’єктів, за допомогою яких виконавчий орган міської ради запезпечуватиме населення міста Южноукраїнська якісними послугами з питного водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод, а також теплопостачання після припинення ВП ЮУАЕС здійснення цих видів господарської діяльності як збиткових з 01.01.2022.