Коментар ВП ЮУАЕС щодо намірів Южноукраїнської міської ради передати в концесію об’єкти КП ТВКГ

Пятница, 6 апреля, 2018 - 15:58

Департаментом інфраструктури міського господарства Южноукраїнської міської ради підготовлено проект рішення «Про надання згоди на передачу в концесію об’єктів теплопостачання комунальної власності територіальної громади міста Южноукраїнськ, що перебувають у господарському віданні комунального підприємства «Теплопостачання та водо-каналізаційне господарство». Цей документ буде подано на ухвалу депутатам Южноукраїнської міської ради. Його автори зазначають, що передача комунального майна в концесію має на меті «удосконалення обслуговування та забезпечення сталого надання всім категоріям споживачів міста Южноукраїнська послуг теплопостачання відповідної якості».

Питання можливості збереження у власності громади КП ТВКГ, що підлягає процедурі банкрутства, стоїть на порядку денному й громадських слухань, про які оголошено на офіційному сайті Южноукраїнської міської ради та які пройдуть 10 квітня о 17.30 в актовій залі школи №2.

Так, процедура передання в концесію комунального майна врегульована Законом України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об’єктів централізованого водо-теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності». Відносини у частині, не врегульованій цим Законом, регулюються Цивільним, Господарським, Земельним, Податковим кодексами України, Законами України «Про концесії», «Про оренду державного та комунального майна», іншими законодавчими актами. Як показує практика, законодавство України визначає можливість передання у концесію цілісного майнового комплексу локального рівня - водоканалів, тепломереж тощо.

Проте рівень прозорості таких взаємовідносин в Україні далекий від західних аналогів, де концесія є успішною практикою і як форма державно-приватного партнерства використовується понад 100 років. Українська концесія перетворюється в типовий перерозподіл майна або юридично оформлений тривалий вплив фінансово-політичних груп на «ресурс» та політичну ситуацію у великих містах. У процесі реалізації начебто благородна ініціатива матиме чимало проблем та може призвести до негативних соціально-економічних наслідків.

Перспективи залучення будь-якого інвестора в сферу теплопостачання фактично дорівнюють нулю. Адже сфера теплопостачання, і в першу чергу тарифоутворення, є зарегульованим процесом, і цей фактор має достатньо високий рівень заполітизованості.

Зацікавленість керівництва міста у передачі комунального майна в концесію приватним структурам, на нашу думку, має зовсім інше підґрунтя:

по-перше, концесія тепломереж надасть можливість безпосередньо впливати на новообране керівництво міста після закінчення строку повноважень нинішнього міського голови. Приблизно за таких же обставин свого часу мешканці 60-тисячного мікрорайону Білої Церкви стали заручниками баталій між представниками двох політичних угрупувань, які не могли поділити тепломережу. Тоді взимку людські домівки залишися без опалення;

по-друге, концесія дозволить убезпечити себе юридичними запобіжниками і контролювати підприємство від 2 до 30 років. Як наслідок, цей контроль може надати в розпорядження дуже великі фінансові ресурси, що надходять від споживачів послуг. Ці гроші можна «непрозоро» розподіляти, надаючи перевагу афілійованим з бенефіціарами підприємствам;

і по-третє, концесійний договір передбачає інвестиції в об'єкт оперативного управління. Як наслідок, на інфраструктурні об'єкти можна витрачати не лише власні кошти, як обіцяно на початку концесійних взаємовідносин, а й брати в борг у західних банківських установ.

Маємо попередити, що для населення міста передача в оренду чи концесію комунального майна абсолютно не гарантує якісного надання послуг з теплопостачання чи водовідведення. Адже власники нових структур теплопостачання перш за все будуть зацікавлені в отриманні максимальних прибутків, а їх можна буде, наприклад, отримати від маніпуляції з енергоносіями. Крім того, може виникнути ситуація, коли у випадку незадовільних температурних режимів чи відсутності тепла та води у квартирах невідомо на кого слід буде скаржитися, адже, не виключено, що нові власники можуть знаходитися навіть в офшорах. Тобто інтереси громади не будуть захищені, а невиконання або неякісне виконання послуг стане проблемою самих абонентів.

Як приклад, можна навести негативний досвід Шепетівки, де за 5 років борг теплопостачальника за газ зріс у десять разів. Тому в листопаді 2017 року в Шепетівці відбулось Народне Віче, на якому ухвалили рішення розірвати концесійний договір з підприємством, що відповідало за теплопостачання міста, і повернути комплекс теплових мереж міста в комунальну власність.

Висновок: концесія в Україні через недосконале законодавство та високі економічні ризики є неефективною. Слід зважити на те, що при укладенні концесії працівники КП ТВКГ підлягатимуть скороченню, адже новий утримувач тепломереж - не комунальне підприємство, він не має потреби в такому численному штаті працівників. А Южноукраїнська міська рада більше не матиме навіть теоретичні можливості підтримати підприємство з теплопостачання фінансово. Адже, на відміну від комунального підприємства, юридичні особи, що отримають тепломережі в концесію, підтримці з місцевого бюджету не підлягають.

Спираючись на вищезазначене підкреслюємо:

1. Найкращими інвестиціями в комунальне майно може бути лише частина прибутку, отриманого від господарської діяльності юридичної особи, і концесія – не панацея.

2. На нашу думку, єдиною перешкодою для нормального ведення господарської діяльності КП ТВКГ є політика, яку проводить міський голова.

3. Можливим задумом міського голови може бути спроба вивільнення з-під арешту коштів КП ТВКГ, щоб і надалі продовжувати ухилятися від виконання рішень суду, винесених на користь ВП ЮУАЕС.

4. Використання механізму концесії потребує професійного та відповідального підходу міської влади до підготовки умов проведення відповідних конкурсів і розроблення проектів концесійних договорів. Слід забезпечити дієвий контроль за використанням амортизаційних відрахувань і за рівнем забезпечення та застосуванням інвестицій, які намагається отримати за допомогою концесії міський голова. На жаль, Южноукраїнська міська влада протягом останніх років показала дуже низький фаховий рівень управління комунальним майном, який проявляється в цілеспрямованих діях міського голови, направлених, на наш погляд, на ухиляння від виконання рішень судів шляхом неодноразових звернень до Президента України, Уряду України, керівництва ДП «НАЕК «Енергоатом» з наклепами та необґрунтованими скаргами, намагань створити нові підприємства тощо.

5. Легковажне та безвідповідальне ставлення до питання передачі в концесію комунального майна в Україні вже призвело до багатьох негативних наслідків та порушень інтересів територіальних громад.

 

Таким чином, реалізувати концесію як дієвий механізм приватно-державного партнерства, за допомогою якого пропонується залучити інвестиції, покращити якість послуг тощо,  заважають недосконалість законодавства, корупція в органах місцевої влади та безвідповідальність компаній, що бажають взяти в оперативне управління комунальне та державне майно без фактичних намірів модернізації даних підприємств.

Особливу увагу слід звернути на те, що надання якісних послуг з теплопостачання, в тому числі й гарячої води, залежить не від форми власності майна, а від того, наскільки ефективно працює КП ТВКГ. Зазначена теза повністю спростовує твердження Пароконного В.К. про те, що концесія дозволить «зберегти якість, обґрунтованість цін на вказані послуги… і головне – вчасно і в повній мірі розраховуватись з АЕС за отримані комунальні ресурси». Адже встановлення адекватних, економічно обґрунтованих тарифів саме по собі сприяє відновленню платоспроможності.

З метою прийняття виваженого рішення з питання передання тепломереж (комунального майна) у концесію, пропонуємо:

1. Провести широку роз’яснювальну  роботу серед населення міста  Южноукраїнськ щодо наявних соціальних та економічних ризиків концесії.

2. Провести низку консультацій з депутатами Южноукраїнської міської ради щодо покращення економічного стану КП «ТВКГ» за рахунок встановлення економічно обґрунтованих тарифів за теплову енергію для населення; проведення перевірки економічної діяльності КП ТВКГ незалежною аудиторською організацію; погашення заборгованості Южноукраїнської міської ради перед КП ТВКГ за рішенням суду; приведення структури КП ТВКГ у відповідність до дійсних потреб підприємства (за наслідками зовнішнього аудиту); забезпечення ефективного управління КП ТВКГ за допомогою залучення керівника на конкурсній основі.

З метою покращення фінансових і господарських правовідносин, що склались між ДП «НАЕК «Енергоатом» в особі ВП ЮУАЕС та КП ТВКГ, попереджаємо Южноукраїнську міську раду та керівництво КП ТВКГ про те, що обов’язковою умовою початку опалювального сезону 2018-2019 рр. стане погашення в повному обсязі заборгованості за поставлену раніше теплову енергію. ВП ЮУАЕС має намір припинити нарощувати заборгованість за теплову енергію шляхом призупинення надання теплової енергії КП ТВКГ до  погашення існуючої заборгованості.