Створюємо національного чемпіона

Четверг, 26 августа, 2021 - 08:04

Компанія «Енергоатом» посідає 8-ме місце у світі за потужністю атомних станцій і виробляє понад половину всієї електроенергії України. Але зараз її потенціал наче закутий у кайдани: незавершена корпоративна реформа, успадкований із часів Радянського Союзу стиль відносин з власником – державою, негнучкість і відсутність свободи у виборі шляхів розвитку та залученні інвестицій... Такою зараз є реальність однієї з найбільших компаній України. Про це міністр енергетики України Герман Галущенко написав у своєму блозі, опублікованому в інтернет-виданні «Лівий берег» (Lb.ua). 

Проте це не глухий кут і не безвихідь, переконаний він. Менше ніж за рік компанію можна реформувати і дати поштовх до реалізації її колосального потенціалу. І ми знаємо, як це зробити. Цей поштовх має чітку назву – корпоратизація.

Корпоратизація «Енергоатома» – історія, яка триває не один рік. Але прийшов час її завершити. І завершити успішно. Проєкт закону, який має вирішити це питання, вже готовий. Скоро він буде винесений на засідання Кабміну, а далі – на розгляд Верховної Ради.

Корпоратизацію «Енергоатома» часто помилково асоціюють із приватизацією. Так, ніби сьогодні завершується корпоративна реформа державного гіганта – і завтра ж атомними енергоблоками заволодіє приватна компанія з неназваним бенефіціаром. Звісно, такі вигадки і страшилки не мають нічого спільного з реальністю.

Цивілізований підхід

Корпоративне управління – це принципи менеджменту, які дають прогнозованість і сталий розвиток, особливо для великих компаній. Питання необхідності впровадження принципів Організації з економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) в українських державних компаніях – це не лише вимога Угоди про асоціацію з ЄС. Ця вимога обґрунтована світовою практикою, що впроваджена в більшості цивілізованих компаній.

Чому кращі світові компанії обирають шлях корпоратизації? Корпоративне управління сприяє більш ефективній роботі підприємства в декількох аспектах.

  • Перш за все – питання корупції та втручання політичних сил у діяльність державних компаній. Саме система корпоративного управління має ізолювати державну компанію від впливу політичних гравців і бюрократів. Без цього дійсно успішне врядування будь-якою державною компанією фактично неможливе.
  • По-друге, корпоративне управління вирішує питання власності. Тобто держава володіє акціями підприємства, а не майном. І тому корпоратизована компанія самостійніша у питаннях залучення інвестицій або кредитного фінансування. Адже банки та інші фінансові установи неохоче дають позики державним компаніям – нема впевненості, що кошти повернуться вчасно й у повному обсязі. А інвестори, зі свого боку, хочуть бачити партнером компанію з передбачуваною бізнес-поведінкою, прозорими діяльністю та звітністю. Державна компанія таких переваг не має. Тому кредитні кошти для неї дорожчають, можливість запуску інвестиційних проєктів зменшується.
  • По-третє, участь державних бюрократичних органів у керуванні компанією значно ускладнює процес прийняття рішень, необхідних для розвитку бізнесу. А державні підприємства – це бізнес, хоча багатьом представникам пострадянської свідомості сприйняти цей факт дещо важко. Точніше, державне підприємство як організаційна форма – це перехідний варіант між Радянським Союзом і капіталістичним світом. І ця форма є дуже невдалою для розвитку бізнесу.

Чиновники не зацікавлені в ефективному керуванні, з кабінетів їм часто не видно, які потреби в компанії, яким шляхом вона має рухатися. А у спробах убезпечити себе від будь-яких ризиків бюрократи взагалі впроваджують принцип «хто нічого не робить, той і не помиляється». Тобто намагаються не приймати рішень узагалі.

7 років простою

Історія корпоратизації «Енергоатома» почалася 2014 року. Корпоративне керування державними компаніями – одне із зобов’язань України за Угодою про асоціацію з ЄС. Та в реальності… Процес корпоратизації Енергоатома то активізувався, то загасав. І так сталося, що за 7 років фундаментальних основ для налагодження європейської моделі корпоративного управління «Енергоатомом» досі не створено.

Пострадянська свідомість українських чиновників і політиків стає перепоною для створення національних чемпіонів. У таких компаній є великі ресурси: людські, інтелектуальні, фінансові, політичні. Вони стають повноцінними гравцями на політичній арені.

Державні українські енергетичні гіганти – «Нафтогаз», «Укргідроенерго», «Укренерго» – вже здійснили корпоративну реформу. А «Енергоатом» залишився заручником політичної корупції та бюрократичного страху перед успішними компаніями державного сектору.

Ситуацію ускладнює й особливий статус атомних реакторів та енергоблоків, які не можна відчужувати з державної власності.

План для «Енергоатома»

Основний крок у реалізації дорожньої карти корпоративної реформи НАЕК «Енергоатом» – розробку законопроєкту щодо особливостей корпоратизації компанії – вже здійснено. Документ розроблявся спільно з консалтинговою компанією Deloitte, яка супроводжує весь процес реформи. Проєкт уже пройшов погодження в Міністерстві економіки, і найближчим часом, після остаточного доопрацювання в Міненерго та інших міністерствах, документ буде передано на розгляд Кабміну. Потім – розгляд у Верховній Раді. Далі – впродовж 9 місяців після ухвалення закону – корпоративна реформа «Енергоатома» має бути завершена.

Наразі триває організаційна робота для забезпечення процесу корпоратизації й у самій компанії. Так, необхідно провести аудит «Енергоатома». Його здійснюватиме міжнародна консалтингова компанія. Перевірка визначить виробничі та невиробничі активи підприємства. Останніх потрібно буде позбутися, адже вони створюють баласт для успішного ведення бізнесу. Перевірятиме й затверджуватиме аудит комісія, до складу якої входитимуть представники Фонду держмайна, Мінекономіки та Міненерго. Це забезпечить об’єктивність аудиту.

Останній крок – організаційне перетворення компанії з державного підприємства у форму акціонерного товариства, 100% акцій якого належатимуть державі. Функцію контролю за ефективністю керування виконуватиме наглядова рада, сформована з експертів зі стратегічного менеджменту в галузі.

Таким чином вплив держави, корупційного інтересу і бюрократичного апарату на компанію буде мінімізовано навіть процедурно. Водночас будуть встановлені (це вже прописано в законопроєкті) чіткі запобіжники відчуженню майна компанії на належні державі акції компанії. Атомна енергетика залишатиметься повністю, на 100%, у державній власності.

Якого результату ми очікуємо від корпоратизації? По-перше, це оптимізація структури компанії й ефективне управління. По-друге, покращення кредитного портфеля і доступ до світових ринків капіталу. По-третє, розвиток потужностей і вихід на європейський ринок електроенергії після синхронізації з ENTSO-E. «Енергоатом» має значний потенціал для експорту, історично наші станції будувалися саме з такою метою.

Цільова модель

Франція фактично є найближчою для України з погляду моделі енергетичної галузі. Енергетичний баланс України і Франції доволі схожий: базовою є атомна енергетика. Щоправда, у Франції вона виробляє близько 70% усієї електроенергії. У нас – близько половини. Атомною енергетикою Франції управляє компанія-оператор – 82% акцій належать державі, решта торгуються на біржі. Така модель діє вже близько 15 років і довела свою ефективність.

В Україні атомна енергетика залишиться в державній власності. Ми будемо впроваджувати найкращі принципи корпоративного управління за міжнародними стандартами ОЕСР. І це буде наймасштабнішим перетворенням державного підприємства в акціонерне товариство, з дотриманням кращих світових практик, які бачила Україна.